Nye børn

Det er en særlig dag, når ens barn skal starte i dagtilbud. Uanset om det er første barn, eller om man har prøvet det før, så er det betydningsfuldt for hele familien.

Der er mange nye børn og voksne man skal lære at kende, samt nye omgivelser at forholde sig til. Inden I starter, kontakter I os, hvor vi aftaler et Tryg start besøg. Besøget er hjemme hos jer og der kommer en pædagog fra stuen og lederen, på besøg. Her taler vi om opstarten hos os og det I syntes er vigtigt at snakke om, Vi vil gerne snakke om det, der klæder os bedst på, til at give jer den bedste start i Elverhuset. Nogle gange deltager sundhedsplejersken, hvis det giver mening for jer og os.  Barnet må meget gerne være hjemme på dagen, så vi får anledning til at hilse på. Det er vigtigt at I føler jer trygge, når I er startet, så kom endelig og sig til, hvis der opstår uklarheder, undren eller andet.

I skal forvente at en indkøring tager 1-2 uger, nogle gange længere tid. Der er ofte behov for længst tid i vuggestuen.  Vi har ikke nogen fast plan for hvordan, eller hvor længe en indkøring skal tage. Vi tilpasser indkøringen efter jeres barns og jeres behov. Vi forventer at I sætter tid af, til at være her sammen med jeres barn, så længe det er nødvendigt. Hvis indkøringen udfordrer, hjælper vi jer, hvis det er svært at gå. Vi har prøvet det mange gange før J

Der er garanti for en plads i børnehaven, hvis man har gået i vuggestuen i Elverhuset. Vi står for overgangen/indkøringen, fra vuggestue til børnehave. Vi tilbyder her en overleveringssamtale, hvor I altid er velkomne til at være med, ellers overleveres der internt. Inden jeres barn overflyttes til børnehaven, har jeres barn været i et indkøringsforløb, hvor barnet har besøgt sin nye stue, både sammen med sin vuggestuevoksen og uden. De har været med til frokost, frugt, aktiviteter, leg eller andet, for at det er så trygt som muligt, at skifte. Der tilknyttes en ”hjælper” fra børnehaven, som er ældre end barnet og som kan hjælpe på stuen i den første tid. Hjælperen henter sammen med en voksen, jeres barn i vuggestuen, hvor der er en ”overgangsceremoni”. De første dage i børnehaven, kan være lidt overvældende, vi forventer derfor at I sætter tid af, til at kunne hente lidt tidligt, eller stå standby de første par dage. Det giver jeres barn, de bedste forudsætninger, for en god overgang.